بلوتوث چیست و چگونه کار می کند ؟

ٌٌٌٌٌٌWelcome

تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

تاریخچه بلوتوث
فكر اولیه بلوتوث در شركت موبایل اریكسون در سال 1994 شكل گرفت . اریكسون كه یك شركت سوئدی ارتباطات راه دور است در آن زمان در حال ساخت یك ارتباط رادیویی كم مصرف ، كم هزینه بین تلفن های همراه و یك گوشی بی سیم بود .

كار مهندسی در سال 1995 شروع شد و فكر اولیه به فراتر از تلفنهای همراه و گوشی های آنها توسعه یافت تا شامل همه انواع وسایل همراه شود ، با هدف ساخت شبكه های شخصی كوچك از وسایل مختلف در طول این زمان ، اریكسون نام “بلوتوث (یك پادشاه دانماركی) گرفت كه بین سالهای 940 و 981 میلادی می زیست
شاهف هارالد در دوره حكومت خود كه یك وایكینگ بود به طور صلح آمیز ، دانمارك ، سوئد جنوبی و نروژ شمالی را متحد كرد . این كار به او شهرت یك پادشاه ماهر در ارتباط و مذاكره را در تاریخ داد . برای اریكسون ، اسم بلوتوث برای فناوری داده شده كه امیدوار بود بتواند به طور صلح آمیز وسایل مختلف را متحد كند، مناسب بود .اریكسون می دانست كه اگر فقط یك شركت این استاندارد ها را حمایت كند هرگز موفق نخواهد شد . در سال 1998 ، اریكسون یك موافقت نامه با IBM ، اینتل ،نوكیا ، 3com ، توشیبا و مایكروسافت امضا كرد و گروه Bluetooth SIG را به وجود آورد . هدف این گروه نظارت بر پیشرفت بلوتوث و عمومی ساختن آن بود .

بلوتوث چیست؟
بلوتوث یك رشتـه خصوصیت بی سیم است كه ارتباطات كوتاه برد بین وسایل مجهز به تراشه های كوچك و اختصاصی بلوتوث را تعریف می كند . بلوتوث فقط كابلها را حذف نمی كند ، بلكه یك روش بی سیم برای وصل كردن كامپیوتر ها با همه وسایل همراه الكترونیكی فراهم می سازد و شبكه های كامپیوتری كوچك و خصوصی مشهور به PAN یا (Personal Area Network) یا شبكه شخصی را بوجود می آورد .بلوتوث یك زبان مشترك بین وسایل مختلف می سازد كه به آنها امكان می دهد كه به آسانی با هم ارتباط برقرار كنند و بهم وصل شوند . وسایل مجهز به تراشه های بلوتوث حدود 10 متر برد دارند و می توانند داده ها در سرعت 720 كیلوبایت در ثانیه از طریق دیوار ها ، كیف ها و پوشاك انتقال دهند . هیجان انگیزتر آنكه اتصال دادن بین وسایل بلوتوث می تواند بدون دخالت مستقیم ما انجام بگیرد . وقتی دو وسیله مجهز به تراشه های بلوتوث نزدیك یكدیگر می رسند ، نرم افزار نهاده شده در تراشه های فرستنده / گیرنده (Server / Client) بلوتوث به طور خودكار یك ارتباط را برقرار می سازد و داده ها را نقل و انتقال می دهد . با این همه برد كوتاه و سرعت محدود بلوتوث باعث شده است كه برای شبكه های محلی (LAN) بی سیم مرسوم كمتر باشد، چون این شبكه های كامپیوتری معمولاً بیش از 10 متری بلوتوث فاصله دارند و برد سرعتی آنها 10 تا 100 متر مگابایت در ثانیه است .
 
بلوتوث چگونه كار می كند ؟
یكی از جالب ترین نكات درباره این استاندارد روشی است كه وسایل مجهز به تراشه های بلوتوث به طور خودكار یكدیگر را تشخیص می دهند ، ارتباط برقرار می كنند و داده ها را به دستور شما یا بدون دخالت شما انتقال می دهند . در خصوصیات بلوتوث یك ارتباط رادیویی با برد كوتاه تعریف شده است . این استاندارد هم چنین یك برد متوسط 100 متری را تعریف كرده است ، اما به ندرت به كار می رود ، چون به توان التریكی و هزینه بیشتری نیاز دارد . هر وسیله بلوتوث حاوی یك تراشه فرستنده / گیرنده مربعی 4 سانتیمتری است كه در باند فركانس رادیویی (ISM )Industrial Scientific Medical یا صنعتی ، علمی ، پزشكی از 40/2 گیگاهرتز تا 48/2 گیگاهرتز عمل می كند . سازندگان و طراحان این فركانس را بدین لحاظ انتخاب كردند كه در سراسر جهان به رایگان در دسترس است و محدودیتهای داشتن مجوز را ندارند . باند ISM به 79 كانال تقسیم می شود كه هر كدام پهنای باند یك مگاهرتزی دارند كه این باند رایگان است . بلوتوث از لحاظ نظری پهنای باند یك مگابایت در ثانیه را دارد ، كه سرعتی نزدیك به 723 كیلوبیت در ثانیه است. این سرعت خیلی بالا نیست ، اما برای انتقال داده ها بین وسایل دستی و دسترسی به اینترنت كاملاً كافی است

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مقالات BLUE TOOTH

آخرین مطالب

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 68839
بازدید دیروز : 39156
بازدید هفته : 68839
بازدید ماه : 4382688
بازدید کل : 1584064382
تعداد مطالب : 405
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 688